Datagedreven marketing

De droom wordt realiteit

De tijden van vage veronderstellingen en emotionele keuzes zijn voorbij.  Alles is meetbaar, “The Segment of One” komt stilaan dichterbij.  Technologie in overvloed: Google Analytics, marketing automation tool, CRM, Social media management systeem, spreadsheets.  En voor degenen onder ons met indirecte verkoopkanalen misschien nog een BRM…  En hoe zit dat ook alweer met die CpQ?

Helaas blijkt uit de cijfers dat het digitalisatieproces in Marketing vaak erg moeilijk en traag verloopt.  Zo is volgens het meest recente marketing automation rapport in geen enkel Europees land meer dan 10% van de Europese websites gekoppeld aan een marketing automation tool.

Heel vaak loopt de digitale transformatie mis op de omvang van de directe en indirecte investeringskost.  Zelfs als het geloof in en de budgetten voor de uitbouw van een moderne marketing technology stack er zijn is het moeilijk prioriteiten stellen.  Want HR, finance en productie moeten uiteraard óók mee op de digitale sneltrein.

Beheers de data tsunami

Tegenwoordig wordt bijna élke touchpoint met de klant op één of andere manier geregistreerd.  Al is het maar in de mailbox of agenda van je verkopers.  Daarnaast digitaliseren we ook steeds meer interne processen zodat je beter en beter kan voorspellen welke customer experience jouw klant effectief gaat ontvangen.  Helaas knalt élk bedrijf op dat moment tegen de data silo’s aan die gecreëerd worden door je legacy systemen en processen.   Dergelijke informatie silo’s kunnen deels overwonnen worden door het aanleggen van data lakes al dan niet in combinatie met ETL en iPaas platformen als Mulesoft, Frends, The Glue of Fundamentals.

Een schatkist aan interfaces

Databots zijn de omnivoren van de interface wereld.  SQL? Check!  API’s? Check! User Interface? Check!  Een Office document?  Ook check!  Is het nog niet gedigitaliseerd?  Dan schakelen we toch gewoon de OCR module in, niet?

  • Data management – valideren, corrigeren, aanvullen en rapporteren.
  • System integration – databots zijn 100% systeem agnostisch.
  • Benaderen van bronnen zonder klassieke automatische interface (API/SQL) mogelijkheden.

Een bijkomende handigheid aan Databots is dat ze perfect met onvolledige data om kunnen waardoor je veel sneller live kan gaan.  De Databot gaat ontbrekende data aanvullen volgens hem aangeleerde criteria, desnoods door verschillende systemen en databronnen in parallel te consulteren.  Geraakt hij er zelf niet uit?  Dan stuurt hij de data owner (sales, klantendienst…) een e-mail met een keurig rapportje met de correcties die hij moet doen.  Indien gewenst mét automatische follow-up en escalatie.

Kiezen is niet langer verliezen

Kiezen voor softwarepakketten betekent dat je een aantal processen niet zal kunnen automatiseren omdat ze zo specifiek zijn voor jouw bedrijf.  Die worden dan óf niet gedaan óf door mensen uitgevoerd.  Ze zijn vaak een van de grootste bronnen van ergernis op de werkvloer.

Business Rules Engine

De alsmaar krachtigere business rules engines waarmee Databots uitgerust worden maken het mogelijk ze op de meest complexe taken te trainen.  Niet toevallig bevonden de eerste toepassingen van Databots zich in het gebied van RPA (Robotics Process Automation) en RDA (Robotics Desktop Automation).  Naast de klassieke RPA / RDA taken die gericht waren op het “nabootsen” van menselijk gedrag leiden we onze Databots steeds vaker op tot op maat gemaakte applicaties.  Een paar voorbeeldjes uit onze rijke projectcatalogus:

  • Opvolgen van klantentransacties en vergelijken met je contractuele afspraken.  De Databot identificeert opportuniteiten voor cross selling en up selling waardoor je perfect gepersonaliseerde automatische e-mails kan sturen naar je klant. In één concrete case leverde een dergelijke actie maar liefst €1mio extra omzet op binnen het eerste kwartaal.
  • Ondersteunen van campaign management, pricing of sales door data van websites te verzamelen.  Zo hebben we een bedrijf dat Databots vlak voor onderhandelingen een sales sheet laat opstellen.  De verkoper weet dankzij de sales sheet welk prijs- en voorraadniveau de concurrentie van een specifiek item aanhoudt.
  • Een minder sexy, maar cruciale toepassing betreft de privacy wetgeving (GDPR): Bedrijven kunnen een portal opzetten waar personen alle opgeslagen persoonlijke informatie kunnen raadplegen en updaten.  Databots doorzoeken aan de ene kant alle interne databases.  Aan de andere kant ontvangen, interpreteren en verwerken ze de inkomende vragen.  Zonder enige menselijke interventie.

De moeilijke interne gesprekken kan je je besparen: Databots zijn in staat hun taak te vervullen zonder aan je bestaande IT infrastructuur te raken.

Hou je budget en timing onder controle

“The world is changing very fast. Big will not beat small anymore. It will be the fast beating the slow”. Rupert Murdoch.

De weg naar een volledig marketing technology stack is lang, complex en kostbaar.  Helaas is het gevaarlijk om de weg niet te bewandelen.  Kijk maar naar de groeicijfers die martech leveranciers neerzetten: er zijn bijna zeker een aantal van jouw concurrenten wél onderweg.

Databots zijn een waardevol hulpje om je project “on track” te houden:

  • Betaalbaarheid.
    • Een Databot opleiden duurt 4-6 weken, in samenwerking met de users.
    • Geen enkele aanpassing aan je IT omgeving nodig.
    • Eén enkele Databot kan je meerdere processen laten uitvoeren, zelfs processen uit andere departementen.  Je haalt het maximum uit elke licentie.
  • Snelle Proof of Concept.  Twijfels? Beperkte budgetten?  Schakel een Databot in om te testen hoeveel een bepaalde automatising écht opbrengt.
    • Heb je succes?  Dan blijft de Databot operationeel zolang nodig.
    • Geen succes?  Je bent geen fortuin kwijt en kan de Databot inzetten om een ander proces te testen.
  • Versterken van de impact door het koppelen van bvb je Marketing Automation module (denk Hubspot, Marketo, Sharpspring of Active Campaign) aan een CRM als Salesforce, Microsoft Dynamics of Teamleader.